niedziela, 19 kwietnia 2015

Przełącznik lotniczy AZR-20A

Dziś trafił mi się na targu lotniczy przełącznik dwupozycyjny AZR-20A. W przeciwieństwie do współczesnych posiada on na końcu dźwigienki małą kropkę z farby radowej. Kropka ta daje 1,2-1,6 mR/h (Sosna z bliskim rozstawem tub podaje niższy wynik, Polaron wyższy, choć odległość czujników jest podobna). Przełącznik służył w samolotach wojskowych, gdzie jego dźwignia musiała być widoczna niezależnie od oświetlenia pokładowego. Podobne elementy występowały też w wojskowych radiostacjach, m.in. w polskich R-ileśtam.Współczesne przełączniki mają farbę okresowego świecenia, która nie wykazuje aktywności. Rozpoznać można ją po kolorze i fakturze - kolor jest podobny do tego ze świecących tabliczek "WYJŚCIE EWAKUACYJNE" czy "GAŚNICA" (stare mają wypłowiały pomarańczowy, trochę jak końcówka petard zapalanych "na pocierkę"). Również faktura nowej farby jest gładka, zaś stare miały powierzchnię podobną do główki zapałki lub wspomnianej wyżej petardy (korsarz, K-201 itp.). Niektórzy sprzedawcy na Allegro wręcz reklamują się, że farba na ich włącznikach nie zawiera substancji radioaktywnych :)


To tylko plomby :)

Tabliczka znamionowa.

I to, co nas interesuje :) Kto miał petardy, od razu skojarzy ;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!