30 stycznia, 2019

Sprowadzanie dozymetrów z Ukrainy


Na ukraińskich serwisach aukcyjnych i tablicach ogłoszeń można nabyć wiele dozymetrów, których albo w Polsce nie ma, albo są bardzo drogie.  Przykładem może być dozymetr samochodowy DBGB-04, którego na ukraińskim Olx jest kilka sztuk, zaś w Polsce do tej pory na niego nie natrafiłem. Tańsze są też popularne Polarony i Sosny, można też nabyć oryginalny wyświetlacz do Polarona, zamiast dopasowywać zamiennik. Hrywna ma korzystny kurs - 1 UAH = 0,13 PLN, roboczo wystarczy podzielić cenę w hrywnach przez 10. Tutaj jednak zaczynają się schody:
  1. Bariera językowa - nie wszyscy piszą po angielsku, niektórzy znają polski, ale często trzeba pisać po ukraińsku lub rosyjsku. Wielu sprzedających woli kontakt telefoniczny lub na Skype od pisania wiadomości, co utrudnia kontakt i nie pozwala skorzystać z Google Translate ;) Z samym translatorem też trzeba być ostrożnym, jeden opis przetłumaczył "dozymetr nie pracuje", choć w oryginalne było "nie był używany". Słowniki on-line też bywają zawodne, choć nie wszystkie, ja tam najbardziej ufam papierowym.
  2. Kłopotliwe płatności - przelewy międzynarodowe są drogie (cena zależy od banku i kwoty, ale często jest to i 50 zł), tańszą opcją jest Western Union (stała opłata 10 zł), ale ten system zakłada przekazanie gotówki w USD do odebrania w biurze firmy (są w większych miastach, odbiorca musi przyjść z dokumentem tożsamości, do nadania przekazu wystarczy imię i nazwisko, ew. telefon).
  3. Inną opcją jest wysyłka do kogoś, kto mieszka na Ukrainie i jeździ do Polski albo pracuje w Polsce i odwiedza Ukrainę - wysyłka w obrębie Ukrainy jest tania (ok. 2 euro). 
  4. Przesyłki przewożą też kierowcy autobusów jeżdżących do Polski - ja zapłaciłem 50 zł.
  5. Przy wysyłce pocztowej do Polski (koszt ok. 50 zł) przy cenie powyżej 150 $ pojawia się problem cła (5%) i VAT (23%) - przesyłka dostarczana jest do placówki celnej, po czym na nasz adres otrzymujemy dokumenty z instrukcją. Aby zgłosić do odprawy celnej towary zakupione jako osoba fizyczna należy przedstawić potwierdzenie zakupu (rachunek, wydruk aukcji, screeny korespondencji* itp.), specyfikację towarową i dokument tożsamości. Opłaty zostaną uiszczone podczas doręczenia przesyłki z placówki celnej na nasz adres. Na odprawę celną mamy 20 dni, potem następuje zwrot przesyłki do nadawcy. Powstaje też pytanie, jak zakwalifikować dozymetr (sprzęt RTV?).
  6. Niektóre mierniki mają źródła kontrolne ze strontem-90 (DP-5B, DP-5W) i ich wysyłka za granicę nie jest możliwa. Jeszcze inne mają skalę grubo pokrytą farbą radową (DP-63A) lub mocne źródło kontrolne z radem (chyba DP-1). Pamiętajmy, że na granicy są bramki dozymetryczne i możemy narobić sobie kłopotów, więc lepiej upewnijmy się, że nasz wymieniony miernik nie ma żadnych elementów "świecących".
  7. Niektórzy sprzedający twierdzą, że  dozymetrów w ogóle nie można wysyłać pocztą (!), tylko instytucje ze specjalnym zezwoleniem mogą to robić. Nawet dopytywałem, czy chodzi o dozymetry, czy o materiały radioaktywne (co byłoby zrozumiałe), ale sprzedawca uzyskał na poczcie informację, że chodzi o dozymetry (!). 
  8. Należy też uważać na przyrządy, które rzekomo są dozymetrami, a mogą być np. aparatem słuchowym lub metronomem - przy jednej tego typu ofercie pojawiła się korekta opisu... ale jako dodatek, nie usunięto mylącego "dozymetr licznik Geigera SBM-20", dopisano tylko "aparat słuchowy". Przy drugiej nadal mamy "dozymetr" Raton 1201 - z taką anteną?

Koniec końców, wszystkie dozymetry otrzymałem, choć po drodze myślałem, że osiwieję z nerwów. Tym niemniej, przy odrobinie wysiłku, obficie zaopatrzony rynek ukraiński stoi przed nami otworem. Jeżeli macie jakieś doświadczenia w nabywaniu dozymetrów na Wschodzie, dajcie znać.
Na zachętę przykładowe ogłoszenia:


----------------------
* Ponieważ osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie wystawi nam rachunku, trzeba udokumentować zakup. Ja zgłaszając dozymetry do odprawy celnej, musiałem załączyć screen oryginalnej rozmowy z ustaleniem ceny i liczby przyrządów oraz dodatkowo tłumaczenie tejże rozmowy (tu akurat z angielskiego), opatrzone odręcznym podpisem. Notabene na moje pytanie dotyczące w/w dokumentów urząd odpisał mi wyjątkowo niechlujnie...

16 komentarzy:

  1. Ja sprowadzałem raz z Ukrainy zakup był przez Ebay więc z komunikacją i zapłatą nie było problemu, był natomiast problem z przesyłką. Po opuszczeniu Kijowa zaginęła na miesiąc. Domyślam się, że zgubili ją na cle w WER Warszawa, bo jak zacząłem ich bombardować mailami właśnie tam na drugi dzień się odnalazła, a potem już niemal ekspresowo bez pytania co tam jest i naliczania VATu (choć wartość zamówienia pod niego podpadała) dotarła do mnie. W takich sytuacjach polecam bezpośrednie maile na WER (telefonów z tego co wiem nie odbierają). Pisanie do biura obsługi klienta nie ma sensu bo tam rozbrajająco stwierdzili, że dopóki przesyłka nie dotrze na teren Polski nie mogą nic zrobić, uznali więc chyba, że paczka zwiedza właśnie całą Ukrainę i może kiedyś przekroczy granicę i co z tego że, idzie dłużej niż najwolniejsza przesyłka z Chin.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałem okazję przejść się po targowisku w jednym z Ukraińskich miasteczek (Łubnie). Mieli tam trochę elektroniki, ale tylko jeden ze sprzedawców zrozumiał o co pytam i pokazał mi radiometr DP-5B. O ile dobrze pamiętam chciał za niego równowartość 80-100 zł. Przyrząd był w oryginalnej walizce, ale nie miałem możliwości sprawdzenia czy działa. Nie kupiłem go, bo przyleciałem na Ukrainę samolotem i szukałem czegoś mniejszego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam fajnego kolegę, który bez problemu sprowadza mierniki. Ja kupiłem DP-5WB :)
    Myślałeś o kupnie SRP-68-01? Bardzo ciekawy miernik, jednak drogi. Ciekawe czy kiedyś pojawi się cały kompletny w Polsce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to bardzo ciekawy miernik, ale niestety póki co muszę oszczędzać, choć chętnie bym kupił Polarona, Sosnę czy RKB01 Beta :)

      Usuń
    2. Ja w swojej kolekcji mam w większości"pudła -
      DP-5W
      DP-5WB
      DP-5B
      DP-66
      DP-66M
      DP-66M1
      DP-75
      DPS-68
      AIP-68
      RUST-3
      SSA-1P
      RK-10
      RK-67-3
      RK-60
      UBG-4
      Więc ja bardziej lubię antyki, chociaż z pewnością muszę nabyć Polarona lub coś w tym stylu. Miałem PM1203M, ale wymieniłem na RKP-1-2 :)

      Usuń
    3. No nieźle! AIP-68 to trenażer do DPS-68? Mało go wypuścili, widziałem tylko 1 na ebay. A jak RK-60? Działa? Pewnie ten egzemplarz sprzed 2 lat z Allegro?

      Usuń
  4. RK-60 wylicytowalem na Ebay.de za 15 euro, dopiero gość wyśle, nie mam w ręku jeszcze, z tego co wiem wskaźnik padnięty i na pewno elektrolit wymienić trzeba. Tak, AIP to taki trener, masę diod tam jest, mnie wiem właśnie czy mój sprawny jest.
    Twoja kolekcja też jest niesamowita! Jak naprawię Rk-60 to zrobię na pewno film o nim. A jak przyjdzie to porobię fotki i wyśle Ci na bloga, to zrobisz ulepszysz post o nim ;) Z czego on jest zasilany ? Jaki był jego nakład? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Allegro poszedł za prawie 160, niestety minimalnie za mało wylicytowałem. To początek produkcji sprzętu dozymetrycznego w Polsce, jeszcze w Zakładach Eltra, gdzie potem robili tylko radia. Nakład raczej mały, obstawiam między 20 a 100 egzemplarzy, niestety w Polonie nie mieli informacji o rozmiarach produkcji, ale większość radiometrów z lat 60. to w takich seriach robiono - zob. post o wielkości produkcji dozymetrów w Polsce. Zasilanie - baterie guzikowe (rtęciowe), do zastąpienia przez kilka AG-13.

      Usuń
    2. z którego roku masz RKP-1-2, RUST-3, RK-67-3 i RK-10 ? RK-10 z oryginalną sondą czy dorabianą?

      Usuń
  5. Chciałbym też nabyć dozymetry z Ukrainy ale nie wiem jak wejść na tej ich strony czy może mi ktoś pomóc i powiedzieć co mam wpisać ?
    Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podaję link - https://www.olx.ua/list/q-%D0%B4%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80/

      Usuń
  6. Czy mógłby mi ktoś pomoc z wyborem Dozymetru ? Najlepiej ktoś kto się na nich dobrze zna, daje linki:
    https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-radiometr-pripyat-rks-20-03-IDJe49L.html. https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-radiometr-pripyat-rks-20-03-IDJW1ir.html. https://www.olx.ua/obyavlenie/prodam-dozimetr-IDHEQIO.html. https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-pripyat-IDFcXKF.html. https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-radiometr-pripyat-rks-20-03-IDK6H7g.html. https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-radiometr-pripyat-rks-20-03-IDK6tRv.html Z góry dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo ten - https://www.olx.ua/obyavlenie/prodam-dozimetr-IDHEQIO.html

      albo ten - https://www.olx.ua/obyavlenie/dozimetr-radiometr-pripyat-rks-20-03-IDJe49L.html

      Najlepiej kup oba i jeden odsprzedasz w kraju :)

      Usuń
  7. No fajnie by tak taniej albo jakikolwiek dozymetr sobie sprowadzić ale czy ktoś może mi pomóc i powiedzieć jaką pocztą to najlepiej przesyłać w tych czasach?

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam problem z ukraińskim olx, ponieważ chce on odemnie potwierdzenia numeru telefonu, ale nie akceptuje polskiego telefonu z przedrostkiem +48. Czy da się to obejść tylko przez ustalenie ze sprzedawcą wszystkiego "manualnie", czy jest jeszcze inna opcja?

    OdpowiedzUsuń
  9. Zbytnio nie polecam sprowadzać sprzętu z Ukraińskiego OLXa, czy to z powodów wysyłkowych (zależy od poczty z której skorzysta sprzedawca, raz zwrócili mi DP-5W), czy to jeżeli chce mieć się 100% nadzieję na to, że nie zostanie się oszukanym. Kilka razy udało mi się tam kupić fajny rzadki sprzęt, pół roku temu jeden sprzedawca oszukał mnie na niecałe 200zł. Chciałem kupić dwa Polarony w okazyjnej cenie, ale niestety się nie udało :-).

    OdpowiedzUsuń

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!

[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora]