Dzięki uprzejmości Działu Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku (https://www.ncbj.gov.pl/deis) mam możliwość przedstawienia Edukacyjnego Licznika Geigera-Mullera. Jest on stosowany w projekcie „Edukacyjne Detektory Promieniowania”, dofinansowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka). Projekt ten stanowi kontynuację programu „Detektory dla szkół” i umożliwia bezpłatne wypożyczenie detektorów promieniowania dla celów szkolnych. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy [LINK] i przedstawić własny projekt edukacyjny, zawierający opis planowanych pomiarów.
W ofercie projektu są dwa rodzaje przyrządów:
- Edukacyjny Licznik Geigera-Mullera
- CosmicWatch
Tutaj przedstawię Edukacyjny Licznik Geigera-Mullera (dalej:
Licznik), a CosmicWatch omówię w osobnym wpisie.
Przyrząd ten jest prostym dozymetrem mierzącym równocześnie następujące wartości:
- częstość zliczania (A) w impulsach na sekundę (cps)
- łączną liczbę impulsów od chwili włączenia (T)
- czas w sekundach od chwili włączenia (E)
- stan naładowania akumulatora w %
Brak jest kalibracji w jednostkach mocy dawki lub
równoważnika dawki (µGy/h, µSv/h), gdyż miernik będzie służył do pomiarów
porównawczych (mniej/więcej)., w zupełności wystarczających do celów edukacyjnych Kalibracja obarczona byłaby dużym błędem z uwagi
na zawyżanie wyniku przez nieskompensowany energetycznie licznik G-M, z kolei
filtr wyrównujący charakterystykę energetyczną znacznie obniżyłby czułość na słabe promieniowanie [LINK].
Detektorem promieniowania jest pojedynczy licznik G-M typu
STS-6, znany głównie z sond powierzchniowych SGP-1P i SGB-3P oraz monitorów
skażeń RKP-1 i RKP-1-2. Licznik ten rejestruje promieniowanie gamma od 30 keV i
beta od 500 keV. Duża powierzchnia czynna w połączeniu z cienką ścianką (45
mg/cm2) zapewniają wysoką czułość nawet na niskoaktywne źródła promieniowania,
szczególnie te o większej powierzchni. Licznik umieszczono wzdłuż boku obudowy,
za cienką osłoną z przezroczystego tworzywa:
Pomiar możemy prowadzić zarówno umieszczając miernik w pozycji leżącej (licznik skierowany w stronę obsługującego), jak i stojącej (licznik skierowany do podłoża).
W pozycji stojącej należy zadbać o stabilne ustawienie Licznika lub odpowiednie podparcie np. podstawką biblioteczną lub jakimś ciężkim przedmiotem.
Przyrząd może pracować samodzielnie lub we współpracy z komputerem. Przy pracy samodzielnej obsługa sprowadza się do włączenia przy pomocy przełącznika na bocznej ściance. Miernik wyświetli wersje urządzenia oraz oprogramowania i po kilku sekundach rozpocznie pomiar. Czas uśredniania wynosi 10 s i tyle musimy odczekać, aby zobaczyć pierwszy wynik. Ten sam czas upłynie również, zanim pomiar spadnie do poprzedniej wartości po odsunięciu źródła. Z kolei reakcja na wzrost poziomu promieniowania jest natychmiastowa.
Praca z komputerem pozwala na uzyskanie wykresu częstości zliczania, zapisywania wyników oraz modyfikację ustawień (np. czasu uśredniania, wyłączenie dźwięku i podświetlenia). Dozymetr podłączamy do komputera za pośrednictwem znajdującego się w zestawie kabla USB typu B. Po podłączeniu dozymetru komputer wykrywa go jako kolejny port szeregowy (COM), następnie uruchamiamy program i z listy wybieramy ten port - w moim wypadku był to COM6. Klikamy [START] i program zaczyna pobierać dane z Licznika w czasie rzeczywistym, prezentując je od razu na wykresie (oś X - czas zliczania w sekundach, oś Y - częstość zliczania w cps):
Przystępując do testów najpierw dokonałem licznych pomiarów tła promieniowania w różnych punktach mieszkania i na dworze, zliczając impulsy przez minutę. Podczas pomiarów tła dozymetr powinien znajdować się 1 m nad ziemią, ale można też wykonać dodatkowy pomiar na powierzchni gruntu i próbować wyjaśnić ewentualne różnice.
- komputer przy biurku w pokoju 55 cpm (0,91 cps)
- blat z klawiaturą przy biurku 63 cpm (1,05 cps)
- parapet w pokoju 55 cpm (0,91 cps)
- łózko w pokoju 50 cpm (0,83 cps)
- szafka nocna w salonie 51 cpm (0,85 cps)
- stół w salonie 45 cpm cps (0,75 cps)
- blat w kuchni 55 cpm (0,91 cps)
- parapet w kuchni 66 cpm (1,1 cps)
- płytki w kuchni 67 cpm (1,116 cps)
- płytki w łazience 91 cpm (1,51 cps)
- medaliony Quantum Pendant – 2 typy:
- „Angel Wings” - 800 cpm (13,9 cps)
- „Sunflower” - 158 cpm (2,8 cps)
- soczewka ze szkła torowanego - 2420 cpm (40,3 cps)
- zegarek Delbana - 328 cpm (5,8 cps)
- siatka żarowa konfekcjonowana przez CHZ „Universal” - 1720 cpm (28,6 cps)
- tacka z niskoaktywną glazurą uranową - 112 cpm (1,8 cps)
- kafel z wysokoaktywną glazurą uranową - 7800 cpm (130 cps)
- produkty rozpadu radonu na pokrywie pojemnika - 521 cpm (7,10 cps)
Podczas pomiaru wynik ulega pewnym wahaniom, których okres równy jest czasowi uśredniania (10 s). Przykładowo, podczas pomiaru soczewki ze szkła torowanego częstość zliczania wahała się między 38 a 43 cps z dominantą w okolicy 41 cps, zaś łączna liczba impulsów zliczonych w ciągu minuty wyniosła 2420. Zatem jeśli zależy nam na dokładnym wyniku, najlepiej zliczać impulsy przez minutę, a następnie podzielić liczbę impulsów przez 60, by uzyskać częstość zliczania w cps uśrednioną dla danej minuty. Jest to też dobrą ilustracją statystycznego charakteru promieniowania oraz wpływu czasu pomiaru na dokładność wyniku.
Szczególnie przydatnymi źródłami, zalecanymi wręcz przez instrukcję obsługi, są elektrody spawalnicze TIG zawierające tor-232. Występują w dwóch odmianach: WT-20 z oznaczeniem czerwonym (2% ThO2) i WT-40 z oznaczeniem pomarańczowym (4% ThO2). Ich kształt jest doskonale dopasowany do detektora, pozwalając zachować korzystną geometrię układu pomiarowego:
- czerwona 1,6 mm - 123 cpm (2,2 cps)
- pomarańczowa 1,6 mm - 204 cpm (3,2 cps)
- czerwona 2,4 mm - 133 cpm (2,5 cps)
- czerwona 3,2 mm - 314 cpm (6,8 cps)
Generalnie czułość przyrządu przypomina monitory RKP-1 i RKP-1-2 z włączonym trybem pomiaru mocy dawki, czyli z pracującym tylko środkowym licznikiem G-M. Licznik umieszczony jest blisko krawędzi obudowy i osłonięty jedynie paskiem cienkiej pleksi, zatem osłabienie promieniowania jest niewielkie. Pojedynczy licznik potrzebuje trochę więcej czasu na zebranie odpowiedniej liczby impulsów niż zestaw 3 liczników, szczególnie przy najsłabszych źródłach. Czuły licznik powoduje wyraźny skok wyniku, szczególnie przy bardziej aktywnych źródłach, takich jak ceramika z glazurą uranową czy minerały.
Edukacyjny Licznik Geigera może służyć do różnych eksperymentów, np.:
- pomiar tła promieniowania – po prostu mierzymy tło w budynku lub na zewnątrz np. podczas wycieczki, możemy też sprawdzić stopień osłabienia promieniowania po umieszczeniu Licznika w skrzyni, sejfie itp.
- badanie przenikliwości promieniowania gamma i beta – stosujemy różne zasłony (szkło, metal, plastik, drewno) i sprawdzamy krotność
- demonstracja prawa odwrotnych kwadratów – promieniowanie maleje wraz z kwadratem odległości
- demonstracja statystycznego charakteru promieniowania oraz niepewności pomiaru – zliczamy impulsy w kolejnych minutach, mierzymy częstość zliczania oraz obliczamy błąd pomiaru
- pomiar radonu:
- metodą Markova (zasysanie powietrza odkurzaczem i pomiar zaniku produktów rozpadu)
- metodą sorpcji na węglu aktywnym (najpierw zbieramy przez 48 h radon wydzielający się z farb radowych lub minerałów, następnie mierzymy aktywność na węglu)
- porównanie aktywności różnych próbek
- obliczanie czasu martwego detektora – pomiar dwóch źródeł o takiej samej aktywności: najpierw jedno, potem oba, potem drugie
- pomiary przedmiotów naturalnie promieniotwórczych (granit, związki potasu, niektóre cegły)
- pomiary wyrobów zawierających radionuklidy (glazura uranowa, zegarki i kompasy z farbą radową, elektrody TIG, siatki żarowe, obiektywy)
***
Miernik umieszczono w kwadratowej obudowie z czarnego plastiku o wymiarach 22x22x3,5 cm (bez nóżek).
Górną ściankę wykonano z przezroczystego pleksi, co uwidacznia elementy konstrukcyjne przyrządu. Poszczególne moduły rozmieszczono w pewnych odległościach od siebie, aby ukazać ich wzajemne powiązania:
Źródło - instrukcja obsługi na stronie NCBJ |
Akumulator ładujemy go przez port micro-USB ładowarką dołączoną do zestawu lub inną, od telefonu itp. O trwaniu ładowania informuje nas czerwona dioda, która po zakończeniu procesu zmienia kolor na zielony.
Instrukcja przestrzega przed ładowaniem z portu USB komputera z uwagi na duży pobór prądu (1 A), mogący znacznie spowolnić ładowanie lub nawet uszkodzić port. Miernik nie ma też możliwości pracy z równoczesnym ładowaniem akumulatora, zatem należy pamiętać o naładowaniu do pełna przed dłuższymi pomiarami. Na szczęście 12 godzin nieprzerwanej pracy to wystarczająco długi czas dla większości zastosowań, a przy pracy przerywanej ten czas dodatkowo się wydłuży.
Z kolei jeśli miernik jest podłączony do komputera, zasilanie odbywa się z portu USB typu B, którym przesyłane są dane. Wówczas nie wyłączymy przyrządu za pomocą wyłącznika zasilania - będzie pracował niezależnie od położenia dźwigienki.
***
Edukacyjny Licznik Geigera (a także detektory CosmicWatch) jest dostarczany w drewnianej skrzyneczce sygnowanej nazwą projektu i logiem Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ.
- Edukacyjny Licznik Geigera
- ładowarka
- kabel micro-USB
- kabel USB-B
W opakowaniu znajdują się też dwa detektory CosmicWatch wraz z akcesoriami, które omówię osobno.
***
Podsumowując, Edukacyjny Licznik Geigera-Mullera jest bardzo
cenną pomocą dydaktyczną, która w prosty sposób może znacznie uatrakcyjnić
lekcje fizyki. Liczba eksperymentów, które można przeprowadzić przy pomocy
Licznika, jest bardzo duża – przedstawiłem tylko kilka przykładowych, zarówno
proponowanych w instrukcji, jak i wymyślonych samodzielnie.
Podsumowanie zalet i wad przyrządu:
Plusy
- duża czułość
- prosta obsługa
- współpraca z komputerem
- długi czas pracy na baterii
- przejrzyste rozmieszczenie modułów w obudowie
Minusy
- ustawienia dostępne są tylko z poziomu komputera
Drugi detektor oferowany w projekcie – scyntylacyjny CosmicWatch – przedstawię już wkrótce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!
[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora - treści reklamowe i SPAM nie będą publikowane!]