Tom I (I wyd. 1956, III wyd. 1964, spis podaję wg III wydania):
Wszechświat, Ziemia, Rośliny, Zwierzęta, Człowiek, Matematyka, fizyka, chemia, Energia Atomowa, Technika i wynalazki, Historia, Historyjki obyczajowe, Z historii kultów religijnych, Muzyka, Teatr, Malarstwo, Rzeźba, Architektura, Literatura, Pytania z ostatniej chwili 1963: Nowe i najnowsze techniki, Chemia, Pytania z różnych dziedzin, Astronautyka, Świat współczesny.
- czy istnieją nie odkryte jeszcze pierwiastki? (wyjaśnienie zjawiska okresowości i pustych miejsc w układzie okresowym; początkowo przewidywano, że nie da się otrzymać pierwiastków transuranowych; od 1940 r. otrzymuje się sztuczne pierwiastki transuranowe; dziś znamy 103 pierwiastki; brak odpowiedzi na pytanie, czy istnieje graniczny pierwiastek, który można otrzymać w sposób sztuczny; do układu okresowego wprowadzono pewne poprawki względem oryginału Mendelejewa - obecnie jest uszeregowany zgodnie z liczbą atomową, a nie masową)
- co to jest atom? (porównanie atomów do cegieł - i to w ponad 90 gatunkach - z których zbudowana jest materia; unaocznienie rozmiarów atomu; z tekstu korzystałem we wpisie "O atomie słów parę" - LINK)
- co znajduje się wewnątrz atomu? (omówienie cząstek elementarnych, wyjaśnienie pustych przestrzeni i ogromnej gęstości jądra atomowego)
- co to są izotopy promieniotwórcze? (przykłady izotopów; omówienie zapisu z liczbą masową; wzmianka o jonizacji; podział na izotopy trwałe i nietrwałe; przedstawienie rozpadu bizmutu-210 w ołów-206, omówienie okresu połowicznego rozpadu)
- co to jest akcelerator atomowy? (jest tym dla fizyka, czym działo dla artylerzysty, oczywiście z zachowaniem różnic w masach pocisku i celu, przedstawienie akceleratorów liniowych i cyklicznych, ukazanie postępu w technice: najpierw energie setek keV, potem powyżej 10 GeV; całość zilustrowano rysunkami, których autorem był Wojciech Ładno)
Takie rysunki jak z lewej strony dziś by zostały uznane za popieranie przemocy wobec dzieci |
- co to jest łańcuchowa reakcja jądrowa? (opis powstawania lawiny neutronów na skutek podwajania się liczby neutronów po każdym rozszczepieniu)
- co to jest reaktor atomowy? (podkreślenie różnicy między reaktorem a bombą, polegającej na kontrolowaniu reakcji w reaktorze; bardzo sugestywny opis budowy reaktora grafitowego, aż by się chciało zrobić go samodzielnie - sześcian grafitowy o boku 6 metrów, w nim 400 kanałów na pałeczki średnicy kilku cm i długości 30-40 cm, otoczony reflektorem grafitowym o grubości 0,5 metra, kanały na pręty sterujące i awaryjne, osłona z płyt stalowych 10 cm oddalonych o 30 cm od rdzenia, a także z betonu grubości 2,5 m - w efekcie mamy betonowy blok o boki 13 m)
- jak produkuje się pluton w reaktorze atomowym? jaką rolę pełni w reaktorze atomowym moderator? (omówienie zderzeń sprężystych, niesprężystych i wychwytu rezonansowego w wyniku którego z uranu-238 powstaje pluton-239, ale jednocześnie wyhamowaniu ulega reakcja łańcuchowa; rozwiązaniem problemu jest użycie moderatora, który szybko spowalnia neutrony do energii poniżej zakresu wychwytu rezonansowego; przedstawienie różnych pierwiastków od wodoru do węgla pod kątem skuteczności moderacji; całość zilustrowano kolejnym sugestywnym rysunkiem)
- jaka jest różnica między bombą atomową a wodorową? (sprostowanie treści pytania: bomba wodorowa też jest "atomowa", zatem choć wszyscy wiedzą, o co chodzi, powinno zostać użyte określenie "atomowa bomba uranowa" - to sprostowanie jest notabene nieścisłe, gdyż w bombach jądrowych częściej stosuje się pluton, dlatego lepszym terminem jest "bomba rozszczepieniowa"; przedstawienie zasady działania obu bomb wraz ze schematami; zwrócenie uwagi na fakt, że efekt niszczący bomby uranowej jest w przybliżeniu taki sam (!) i nie zależy od ilości materiału rozszczepialnego, natomiast przy bombie wodorowej rośnie wraz z ilością deuteru i trytu; najpotężniejsze bomby wodorowe mają moc tysięcy bomb uranowych)
- czy częste wybuchy bomb wodorowych mogą szkodzić człowiekowi znajdującemu się na drugiej półkuli ziemi? (tak - skutki przenoszą się na całą powierzchnię Ziemi; najbardziej niebezpieczny jest wpływ radioaktywności na genetykę; zagrożenie ze strony węgla-14 powstającego w atmosferze z azotu pod wpływem neutronów; węgiel-14 będzie brać udział w metabolizmie organizmów żywych i napromieniowywać ich komórki; małe ilości C-14 nie są groźne, tworzą się stale pod wpływem promieniowania kosmicznego; drugie niebezpieczeństwo, tzw. katalityczne - powstawanie w atmosferze pod wpływem promieniowania szkodliwych związków, np. tlenku azotu, tworzącego później kwas azotowy, niszczący roślinność; skażenia już są wykrywane: roje pyłu na wysokości 3000 km nad Francją, do tego w Wogezach skażone drewno sosen i świerków, a w USA radioaktywne łąki, wyłączone z wypasu)
- czy energia termojądrowa znajdzie zastosowanie praktyczne? (zwrócenie uwagi na trudności związane z wysoką temperaturą niezbędną dla reakcji syntezy jąder lekkich w cięższe; propozycja zamknięcia plazmy w silnym polu magnetycznym, trzymającym ją z dala od ścian komory reaktora, gazowy deuter ogrzewany impulsowo, plazma powinna poruszać się wewnątrz spiralnego "cienkiego sznureczka")
- czy można zrobić stereoskopowe zdjęcia rentgenowskie? (opis przypadku, w którym rak płuca okazał się zgrubieniem pozostałym po złamaniu żebra; niedoskonałość pojedynczych zdjęć rentgenowskich, nawet w dwóch projekcjach; przedstawienie techniki wykonywania zdjęć stereoskopowych z użyciem sześcianu wyposażonego w siatkę z ołowianymi ciężarkami na węzłach - pozwala na dokładne zlokalizowanie chorego miejsca)
- kto i kiedy odkrył pierwszy transuranowiec? (najpierw małżonkowie Joliot-Curie odkryli sztuczną radioaktywność, następnie Fermi bombardował kolejne pierwiastki neutronami, aż bombardując uran otrzymał pierwiastek 93, który nazwał plutonem - nieścisłe, 93 to neptun, pluton 94, odkrył go zespół Glenna Seaborga w 1941 r.);
- kiedy i jak otrzymano pierwiastek 101 - mendelew? (najpierw wśród produktów rozpadu po wybuchu bomby wodorowej na wyspie Elugelab w listopadzie 1952 r. odkryto pierwiastki 99 i 100, czyli einstein i ferm, a następnie einstein bombardowano jonami helu; ponieważ posiadano zaledwie miliard atomów einsteinu, naniesiono je na bardzo cienką złotą folię i bombardowano cząstkami alfa, trafione nimi atomy einsteinu przemieniały się w pierwiastek 101 i wylatywały z taką energią, że wbijały się w drugą złotą folię)
- czym zajmuje się medycyna kosmiczna? (funkcjonowanie człowieka w kosmosie, narażonego na niekorzystne czynniki: przeciążenia, wibracje, stan nieważkości, oddziaływanie promieniowania kosmicznego; wpływ promieniowania badano przez eksperymenty na zwierzętach: radzieckie na psach i amerykańskie na małpach, loty amerykańskie miały mniejszy zasięg i trwały krócej; radziecka suka urodziła zdrowe szczenięta po locie na orbicie o wysokości 300-400 km; dawki otrzymane przez kosmonautów radzieckich: Gagarin 1 mR, Titow 10 mR, Nikołajew 30 mR. Popowicz 40 mR - szersze omówienie przy okazji dawek podczas lotów samolotem w osobnym wpisie - LINK)
Tom II (1958)
Przysłowia, Sztuka ludowa, Architektura, Muzyka, Teatr, Film, Radio, Historia, Geografia, Fizyka, Technika i wynalazki, Atomistyka, Automatyka, Astronautyka, Astronomia, Botanika, Zoologia, Medycyna, Psychologia, Obrzędy świąteczne, Polityka
- w jaki sposób odkryto promienie rentgenowskie? (badania promieni katodowych z użyciem rurki Crookesa; eksperyment Roentgena z zasłonięciem rurki czarnym papierem, substancję fluoryzującą określono jako "kawałek tektury pokryty warstewką cjanku barytu i platyny" - faktycznie był to platynocyjanek baru)
- jaka jest najpotężniejsza elektrownia atomowa? (w roku wydania książki była to Calder Hall, otwarta w 1956 r.)
- czy elektrownia atomowa mogłaby "wybuchnąć"? (omówienie metod sterowania reaktorem za pomocą zmiany głębokości zanurzenia prętów paliwowych i sterujących, a także operowania ruchomym reflektorem neutronów wokół rdzenia; wybuch uznany za niemożliwy dzięki automatyzacji i zastosowaniu prętów bezpieczeństwa - Czarnobyl pokazał, że wady projektowe połączone z błędami obsługi czynią wybuch jak najbardziej realnym, nawet pomimo wielostopniowych mechanizmów zabezpieczających)
- co robi się z odpadkami promieniotwórczymi? (zatężanie i przechowywanie w składowiskach, podany przykład Hanford, szalone pomysły przeznaczenia części Księżyca na "śmietnisko atomowe" albo wręcz wystrzelenie rakiety z odpadkami w przestrzeń kosmiczną - LINK)
- czy są już okręty napędzane przez energię atomową? (przedstawiono okręty podwodne "Nautilus" i "Wilk Morski", a także dopiero budowany lodołamacz "Lenin", któremu poświęciłem osobny wpis - LINK)
- jakie są możliwości zastosowania napędu atomowego w lotnictwie? (ciekawa amerykańska koncepcja "jednorazowego pilota", który podczas szkolenia miałby przyjąć na tyle dużą dawkę, że potem mógłby wykonać jedno zadanie bojowe i skończyć karierę - LINK)
- jak będzie działać rakieta o napędzie atomowym? (chiński silnik na wodór, ogrzewany przez reaktor do 3000 st. C, silnik jonowy wykorzystujący jony azotu, plany silnika termojądrowego, w którym gorący hel powstający w reakcji syntezy nadawałby odrzut rakiecie)
- co dziś wiemy o wpływie promieniowania kosmicznego na żywy organizm? (moc dawki 23 km nad ziemią 15 mR/dobę czyli 150 razy tyle co na poziomie morza, pracownik laboratorium nuklearnego mógł wówczas przyjąć 100 mR/dobę; nie stwierdzono nowotworów u zwierząt wysyłanych w kosmos, ale następowała degeneracja potomstwa, nasilająca się w kolejnych pokoleniach aż do utraty płodności)
- czy izotopy promieniotwórcze potrafią leczyć? (prawdopodobnie w leczeniu nowotworów złośliwych, do tej pory rad był trudny w stosowaniu, więc wypiera go kobalt, złoto-98 w leczeniu raka opłucnej i otrzewnej; fosfor-32 w leczeniu chorób szpiku; jod-131 jako zamiennik częściowego wycięcia tarczycy w chorobie Basedowa)
- czy izotopy promieniotwórcze ułatwiają rozpoznawanie schorzeń? (woda znakowana izotopami wodoru do określenia ilości wody zawartej w organizmie; krwinki lub osocze znaczone chromem-51 do zbadania objętości krwi krążącej; badanie szybkości przepływu krwi w organizmie poprzez pomiar, jak szybko znaczona krew dopłynie do określonego miejsca; zwiększone wchłanianie izotopów prze nowotwory do lokalizowania guzów i przerzutów, również do sprawdzenia, czy wycięto całość; badanie rozmiaru i funkcjonowania tarczycy za pomocą jodu-131)
Tom III (1960)
Geografia, Historia, Psychologia, Architektura, Malarstwo, Muzyka, Film, Biologia, Fizjologia, Chemia, Matematyka, Fizyka, Astronomia, Astronautyka, Technika i wynalazki, Polityka
- co to jest woda ciężka? (przedstawiono różnice względem wody lekkiej, zawartość w wodzie lekkiej, zastosowanie jako moderatora oraz techniki otrzymywania: dawnej kosztowna elektroliza obecnie tańsza destylacja wody lekkiej)
- jakie znaczenie dla procesu stygnięcia Ziemi ma zwartość w jej skorupie ciał promieniotwórczych? (rozpad promieniotwórczy generuje ciepło, brytyjski fizyk M. Jolly założył że w 1 tonie granitu rozpad naturalnych radioizotopów daje 0,00001 kalorii na sekundę, zatem z uwagi na znaczne koncentracje izotopów we wnętrzu Ziemi nasza planeta coraz bardziej się ogrzewa, teoretycznie aż do wyparowania oceanów i stopienia kontynentów; faktycznie ilość ciepła generowana przez rozpad promieniotwórczy jest kilkaset razy mniejsza i Ziemia powoli stygnie, a nie się ogrzewa)
- jaka jest różnica między atmosferą a jonosferą? (przedstawiono podział atmosfery na troposferę, stratosferę, mezosferę, termosferę, do tej ostatniej należy jonosfera, czyli obszar złożony z jonów dodatnich i swobodnych elektronów powstałych pod wpływem promieniowania kosmicznego; poruszono znaczenie jonosfery w radiokomunikacji - zabrakło wzmianki o egzosferze, ostatniej warstwie atmosfery)
- czy użycie większej ilości bomb atomowych może przyczynić się do "wyrwania kuli ziemskiej z posad" (eksplozja wulkanu Krakatau w 1883 r. wyrzuciła do atmosfery 18,7 km3 skał, z czego 6 km3 dotarło na wysokość 32 km, co wymagało energii 10^25 ergów, zaś najpotężniejsze bomby wodorowe osiągają 10 razy mniejszą energię i mogą poruszyć najwyżej 1 km3 ziemi; dla porównania objętość Ziemi wynosi 1.000.000.000.000 km3; nie ma możliwości zmiany toru ruchu Ziemi ani jej rozsadzenia przez bombę wodorową - główne zagrożenie leży nie w energii, a w skażeniach promieniotwórczych, groźnych nie tylko dla nas, ale i dla przyszłych pokoleń).
- czy wybuchy bomb wodorowych mają wpływ na zmiany pogody i na skład atmosfery? (wpływ istnieje, choć trudno go jednoznacznie stwierdzić i nie jest on jedynym czynnikiem; większą rolę ma aktywność Słońca: plamy, wyskoki, strumienie cząstek; porównanie 50 Mt bomby wodorowej z 50.000 Mt energii cyklonu z 1936 r.; rozpylone przez wybuch nuklearny radioizotopy mogą unosić się długi czas i być "zarodnikami złej pogody"; wybuchy generują kwas azotowy z azotu atmosferycznego, niszczący roślinność; pyły zawieszone w powietrzu mają wpływ na nasłonecznienie)
- co to są promienienie kosmiczne i skąd one pochodzą? (energia tych cząstek, głównie protonów, jest tak ogromna, że trudno ustalić źródło pochodzenia; porównanie energii cząstek rzędu miliarda miliardów, czyli tryliona eV, z energiami otrzymywanymi w synchrofazotronie w Dubnej: 10 miliardów eV; cząstki o najmniejszych energiach powstają w Słońcu i gwiazdach, przyspieszane w ich polach magnetycznych, silniejsze cząstki lecą przez tysiące i miliony lat stale przyspieszane w lokalnych polach magnetycznych i elektrycznych; w atmosferze Ziemi na skutek kolejnych zderzeń z atomami powietrza powstają całe kaskady cząstek, gdzie ich energia ulega rozdrobieniu; wszystkie żywe istoty "kąpią się" w tym "deszczu" od początku dziejów)
- co to jest radioaktywność i jakie są jej skutki w materii? (promieniowanie alfa, beta, gamma i rentgenowskie; szczególnie cząstki bardzo łatwo rozbijają atomy, woda rozpada się na tlen i wodór - nieścisłe, podczas radiolizy woda rozpada się na jony H+ i OH-, jedynie przy dłuższym naświetlaniu dochodzi do rozbicia na tlen i wodór; szkodliwe działanie na organizmy żywe: śmierć Henriego Becquerela, Marii Skłodowskiej-Curie i Ireny Joliot-Curie; odpowiednie zabezpieczenia skutecznie chronią, do tego stopnia, że pracownicy zatrudnieni przy radiacji mają mniej wypadków przy pracy)
- czym rozbija się jądra atomowe? (najpierw bombardowano jądra azotu cząstką alfa by otrzymać tlen i proton, następnie jądra litu bombardowano protonami, uzyskując rozpad na dwie cząstki alfa, w 1938 r. rozbito jądro uranu, co nazwano rozszczepieniem)
- co to jest synchrofazotron? (ogólnie o akceleratorach, historia powstania i różnice w zasadzie działania: cyklotron - przyspieszanie polem elektrycznym, fazotron ma elektromagnes zamiast magnesu stałego, synchrofazotron ma stały magnes i zmienne pole elektryczne - brak konsekwencji, bo w następnym zdaniu jest mowa o tym, że w synchrofazotronie zmienne jest i pole elektryczne i magnetyczne; najpotężniejszy synchrofazotron w Dubnej osiąga 10 GeV, zaś potężniejszy, radziecki na 50 GeV, jest budowany)
- dlaczego nie buduje się reaktorów termojądrowych, lecz tylko reaktory jądrowe wykorzystujące uran? (konieczność wytworzenia wysokich temperatur, niezbędnych dla syntezy jąder lekkich; omówienie zamknięcia plazmy w "butelce magnetycznej"; reaktory o znaczeniu przemysłowym zostaną zrealizowane mniej więcej za 10 lat (!) i wówczas będą stopniowo zastępować reaktory uranowe)
- jak wygląda pierwszy polski reaktor jądrowy? (reaktor Ewa, uruchomiony 14.06.1958 r., moc 2000 kW, hala reaktora 20x30x16 m, paliwo pręty fi 6 mm i długości 50 cm pokryte aluminium, najmniejszy wsad niezbędny do rozpoczęcia pracy reaktora 6,5 kg, czas pracy ciągłej bez wymiany paliwa 600 dni; wykorzystanie do badania wpływu promieniowania na różne ciała, a także organizmy zwierząt, produkcja izotopów: jodu-131, fosforu-32, siarki-35, węgla-14, trytu i złota-198, a także kobaltu, talu, tulu, irydu)
- jakie korzyści może przynieść nauce bombardowanie Księżyca pociskami atomowymi? (możliwość zbadania składu skał księżycowych poprzez analizę widma rozbłysku wybuchu; projekt nie będzie realizowany z uwagi na groźbę skażenia, utrudniającą późniejsze badania geofizyczne)
- czy wybuch bomby termojądrowej na Księżycu może być niebezpieczny dla ludzi na Ziemi? (bezpośrednio nie, efekt wybuchu byłby 1,5 mld razy słabszy niż w odległości 10 km, rozbłysk 625 razy jaśniejszy niż Syriusz, ale 36,6 raza mniej jasny niż Księżyc w pełni; brak możliwości wytrącenia z orbity, gdyż masa Księżyca jest tylko 81 razy mniejsza niż Ziemi; ryzyko wytworzenia odłamków, których prędkość przekroczy 2,37 km/s i opuszczą Księżyc, a niektóre spadną na Ziemię jako meteoryty)
- czy rakieta jądrowa będzie niezbędna do lotu człowieka na Księżyc? (już dziś mamy rakiety na paliwo chemiczne, mogące wynieść człowieka na Księżyc, większy problem to powrót na Ziemię; obecnie astronautyka nie jest w stanie wykorzystać nie tylko napędu jądrowego, ale i pełni możliwości paliw chemicznych z uwagi na wytrzymałość cieplną materiałów i kwestie chłodzenia; jeśli radzieccy astronauci powitają 50. rocznicę rewolucji październikowej na Księżycu (!), to dzięki rakietom chemicznym, a nie jądrowym)
- w jaki sposób można wykorzystać energię jądrową w rakietach? (rakieta cieplna - reaktor jądrowy podgrzewa gaz roboczy, wyrzucany następnie przez dyszę; rakieta jądrowa prosta - wykorzystuje energię kinetyczną produktów rozszczepienia, porównana do bomby jądrowej wybuchającej w zwolnionym tempie)
- kiedy będzie można zbudować rakietę fotonową? (rakiety diabatyczne, gdzie część paliwa ulega przemianie w promieniowanie i adiabatyczne, gdzie całość ulega przekształceniu; rakieta adiabatyczna długo nie będzie możliwa do skonstruowania; projekt rakiety diabatycznej, wykorzystujący "lampę jądrową", gdzie przebiega kontrolowana reakcja nuklearna, a powstałe w efekcie wysokoenergetyczne cząstki zderzają się z atomami gazu w lampie i pobudzają je do świecenia; problem z uzyskaniem idealnego lustra i przezroczystego szkła celem uniknięcia nagrzewania się lampy; start niemożliwy z powierzchni Ziemi i z niskiej orbity gdyż taki silnik zapali wszystko w odległości 1000 km)
- co to są atomowe konserwy? (produkty konserwowane radiacyjnie; ta metoda nie zawsze zastąpi pasteryzację, ale niekiedy pozwala na konserwację produktów, których nie da się konserwować inaczej, np. mięsa i świeżych jarzyn; mięso w plastikowej szczelnej torbie otrzymuje dawkę 10.000 R i może być przechowywane w temperaturze pokojowej przez wiele miesięcy; jarzyny potrzebują 5-6 razy mniejszej dawki; bezpieczeństwo - 5.000 szczurów jadło tylko żywność napromieniowaną i to dawkami 5-10 razy większymi niż niezbędne do sterylizacji, nie zauważono negatywnych skutków; wartości smakowe łatwiej utrzymać, zamrażając produkt przed napromienianiem; budowa ośrodka w USA z reaktorem, przez który przepływa płynny ind, który staje się radioaktywny i może napromieniowywać żywność; metoda utrwalania radiacyjnego nie wyprze innych, ale je uzupełni)
Tom IV (1961)
Literatura, Teatr, Film, Muzyka, Malarstwo, Wierzenia i przesądy, Psychologia, Historia, Geologia, Geografia, Botanika, Zoologia, Nauka o człowieku, Medycyna, Chemia, Fizyka, Cybernetyka, Technika i wynalazki, Astronomia, Astronautyka, Polityka
- czy promienie Roentgena są szkodliwe? (omówiono podział promieniowania rentgenowskiego według energii i przenikliwości, następnie przedstawiono lekką, ciężką i przewlekłą postać choroby popromiennej, zapewniono o środkach ochronnych i przestrzeganiu dawek przy medycznym zastosowaniu promieniowania; jednostkę rentgen określono jako jednostkę energii promieniowania, co nie jest ścisłe)
- co to jest operacja sterylizacyjna? (oprócz metod chirurgicznych wymieniono też naświetlanie jąder/jajników promieniowaniem rentgenowskim; zalecenia - względy natury lekarskiej, społecznej i eugenicznej)
- co to jest promieniowanie jądrowe? czy to prawda, że można je wykorzystać do konserwowania żywności i czy to nie jest szkodliwe dla zdrowia ludzkiego? (promieniowanie powstałe wskutek rozszczepienia jądra substancji promieniotwórczych naturalnych lub sztucznych - nie tylko, a rozpad promieniotwórczy, który przecież nie jest rozszczepieniem?; do konserwacji żywności używa się promieniowania kobaltu-60, jednak produkty tracą smak (!), a także i wygląd; najlepsze efekty przy konserwacji mięsa i ryb; ziemniaki i cebula tracą zdolność kiełkowania; owoce tracą smak; pewne gatunki win ulegają sztucznemu dojrzewaniu i nabierają przyjemnego smaku oraz mocy (!); wpływ takiej żywności na zdrowie dopiero jest badany, ale do tej pory nie zauważono negatywnych skutków)
- dlaczego promieniowania jądrowe działają szkodliwie na różne materiały? (odmienne działanie na metale i niemetale; w graficie neutrony wybijają atomowy węgla z sieci krystalicznej, które hamując na innych atomach ogrzewają niewielki obszar wokół siebie do 10.000 st. C - tzw. ostrze cieplne; metale zmniejszają aż 30 razy przewodnictwo elektryczne i cieplne, tracą ciągliwość, następuje stwardnienie jak przy obróbce na zimno, stają się kruche, następuje spęcznienie; tworzywa sztuczne są bardziej wrażliwe: pękają wiązania polimerów i łączą się w odmienny sposób, sztywniejąc w sposób nieodwracalny)
- w jakim promieniu od miejsca wybuchu bomby atomowej o takiej samej sile wybuchowej, jaką miały bomby zrzucone na Hiroszimę i Nagasaki zagrożony jest człowiek przez promieniowanie cieplne i falę podmuchu? (sam podmuch razi bezpośrednio z odległości 300 m przy eksplozji 600 m nad ziemią, jak w Hiroszimie, ale niesione podmuchem przedmioty mogą powodować obrażenia do 3 km; promieniowanie cieplne może oparzyć nawet z odległości 3,3 km, aczkolwiek zależy to od indywidualnej wrażliwości - w Hiroszimie przy odległości 1 km jedni mieli pęcherze, inni tylko zaczerwienienie)
- w jaki sposób wykorzystuje się energię jądrową do poruszania np. statku? (reaktor podgrzewa wodę, która zamienia się w parę, mogącą napędzać statek bezpośrednio lub pośrednio, poprzez generator elektryczny, dostarczający prąd dla silników; jako lepsze chłodziwo reaktorów, zwłaszcza małych i lekkich, przewidzianych dla lotnictwa, zasugerowano chłodziwo o wyższej temperaturze pracy, np. ciekły sód)
- skąd się bierze energia Słońca? (omówienie dwóch typów syntezy jądrowej: cykl protonowy z gwiazd chłodnych, gdzie lekki wodór łączy się w deuter, a następnie deuter w hel; cykl węglowy z gwiazd gorących, w tym Słońca, gdzie do syntezy zachodzi za pośrednictwem jąder węgla, będących swego rodzaju katalizatorami)
- w jaki sposób można wykrywać wybuchy jądrowe? (fale dźwiękowe, opad promieniotwórczy, jonizacja powietrza, fale radiowe, fale sejsmiczne; promieniowanie świetlne - dodałbym jeszcze promieniowanie neutronowe)
- czy można zabezpieczyć się przed promieniowaniem kosmicznym? (promieniowanie pierwotne ma taką energię, że zabezpieczyć przed nim może dopiero 1 m ołowiu, a i tak część przeniknie; nad Ziemią mamy pasy radiacji o mocy dawki 4 R/h przy normie dla człowieka 0,3 R/tydzień, ale dzięki zakrzywieniu w polu magnetycznym Ziemi można je ominąć nad równikiem; na Księżycu rzadka atmosfera nie chroni przed promieniowaniem kosmicznym; dawka 600 R jest śmiertelna w 95% przypadków; skutkom natychmiastowym choroby popromiennej możemy zapobiec, nie mamy jednak lekarstwa na skutki genetyczne)
Tom V (1972)
Wszechświat, Ziemia, Rośliny, Zwierzęta, Człowiek, Moralność i obyczaje, Religie i wierzenia, Teatr, Muzyka, Ciekawostki, Ciekawostki kulinarne, Sport, Fizyka, Technika i wynalazki. Architektura i budownictwo, Morze, Ekonomia, Podbój kosmosu, Mały kalendarz Astronomiczny, Pytania z ostatniej chwili
- jak się wykrywa nowotwory? (RTG, scyntygrafia)
- czy izotopy znalazły zastosowanie w sporcie? (zastosowanie radioizotopu do zbadania aktywności poszczególnych partii mięśni u sztangisty Louisa Martina, który w ciągu 0,3 s podniósł ciężar 125 kg)
- o czym mówi zasada nieoznaczoności? (nie możemy jednocześnie oznaczyć położenia cząstki i jej pędu)
- jakie mamy cząstki elementarne? (hiperony, nukleony, mezony, leptony rozpisane w tabeli)
- w jaki sposób odkryto pierwiastek 104 i czy są możliwości otrzymywania dalszych pierwiastków? (bombardowanie plutonu-242 jonami neonu-22; spekulacje, że jądra pierwiastków powyżej 105 powinny być bardziej stabilne, najtrwalsze powinny być pierwiastki 114 i 126, zaś być może ostatnim możliwym do uzyskania będzie 126 - pierwiastek 104 przez pewien czas miał podwójną nazwę rutherford-kurczatow, ostatecznie jednak w 1999 r. ustalono nazwę rutherford, zaś obecnie znamy już pierwiastek 118 - oganeson )
- co to jest antymateria? (wyjaśnienie antycząstek; antymateria nie istnieje na Ziemi ani w naszej Galaktyce, a jej spotkanie mogłoby mieć złe konsekwencje dla istot żywych)
- czy wykorzystujemy energię termojądrową? (rozpisanie możliwych reakcji termojądrowych i warunków, w których taka reakcja jest możliwa; badania nad plazmą; obecnie wykorzystanie energii termojądrowej nie jest możliwe)
- jakie wprowadza się nowe metody łowienia ryb? (oprócz wabienia lub płoszenia za pomocą światła i prądu elektrycznego zaproponowano przywabianie przez ciepło reaktora jądrowego, umieszczonego na dnie morza)
- czy owczarki alzackie przegrają z izotopami w zakresie wykrywania wad w gazociągach? (w warszawskiej gazowni zatrudniono psy, które węszyły w poszukiwaniu miejsc ulatniania się gazu z podziemnych rurociągów, dodanie radioizotopów do przesyłanego gazu pozwoliłoby zastąpić psa dozymetrem; podobne metody zastosowano do badania szczelności rurociągu "Przyjaźń" oraz uszczelnień turbogeneratorów chłodzonych wodorem)
- jaka będzie energetyka przyszłości? (paliwa kopalne kończą się, atom dał nadzieję na wydajne źródło energii, ale obecny stopień opanowania procesów jądrowych nie dał odpowiedniego rezultatu - uranu-235 jest zbyt mało, zaś wykorzystanie uranu-238 wymaga rozwiązania jeszcze wielu problemów: obniżenie kosztów produkcji energii w reaktorach, opanowanie budowy nowych typów reaktorów, stworzenie przemysłu radiochemicznego, zabezpieczenie ludności itp.; kontrolowanej syntezy termojądrowej jeszcze nie opanowano; pewne nadzieje rodzi antymateria - jak widać w 1972 r. widoczne już było rozczarowanie atomem, dalekie od optymizmu z lat 50.)
- czy drobnoustroje mogą transportować pierwiastki promieniotwórcze? (drobnoustroje rozkładające skały uwalniają zawarte w nich pierwiastki, w tym radioaktywne, które następnie absorbują i akumulują, mogą je też przenosić; skały leżące 2-6 mm pod powierzchnią ziemi i podlegające powierzchniowemu wietrzeniu mają większą koncentrację izotopów niż te leżące 15 cm pod ziemią)
- kto po raz pierwszy zastosował na okrętach napęd parowy, motorowy, turbinowy i atomowy?
W moim domu, w obszernej biblioteczce, z której ochoczo korzystałem, znajdowały się tylko dwa pierwsze tomy - mocno sfatygowany tom I w miękkiej okładce, oraz lepiej zachowany tom II, oprawny w płótno.
https://allegro.pl/oferta/kto-kiedy-dlaczego-14943899167 |
Już nie pamiętam, czy książki te podsunął mi ojciec podczas choroby, czy też sam po nie sięgnąłem, szukając nowych źródeł wiedzy. Byłem wtedy w III klasie podstawówki i te nieco przestarzałe publikacje wciągnęły mnie bez reszty. Choć reprezentowały stan wiedzy z końca lat 50. i to jeszcze okraszony propagandą epoki, to podstawowe zagadnienia przedstawiono w sposób bardzo obrazowy, nawet dla zupełnego laika. Miałem też oczywiście sporo nowszych książek popularnonaukowych, jednak brakowało im pogłębienia tematu. Miały liczne ilustracje i mało tekstu, pozostawiały więc silny niedosyt. Z kolei "Kto, kiedy, dlaczego" odpowiadało na pytania za pomocą swego rodzaju esejów czy nawet gawęd, w razie potrzeby popartych obliczeniami.
Książki te wywołały też konflikt młodego nerda z rówieśnikami: nie udało mi się zainteresować kolegi zagadnieniami budowy reaktora - wolał komiksowe obrazki, zaśmiewając się idiotycznie i sprowadzając na siebie zarzut bycia dziecinnym. Obrazki oczywiście są śmieszne, ale stanowią zaledwie dodatek do tej kopalni wiedzy, jaką były książki "Kto, kiedy, dlaczego":
Pozostałe tomy (III-V) trafiły w moje ręce dopiero na studiach, gdy z sentymentu postanowiłem kupić komplet tego wydawnictwa. Przez dłuższy czas jednak stały na półce, gdyż miałem sporo nowych lektur, a oprócz fizyki zajmowałem się też innymi aktywnościami (fotografia, strzelectwo, urban exploring, turystyka rowerowa). Dopiero niedawno postanowiłem jeszcze raz przejrzeć wszystkie tomy i poświęcić im niniejszy wpis.
Obecnie nie traktowałbym tych książek jako jedynego źródła wiedzy, aczkolwiek nadal są cenną lekturą uzupełniająca. Dzięki nim możemy poznać stan wiedzy w tamtych latach, a także specyficzne podejście do niektórych zagadnień (np. pomysł na wystrzelenie odpadów radioaktywnych w przestrzeń kosmiczną). Warto też zwrócić uwagę na pytania, jakie nadsyłano do wydawnictwa - widać, że żywo interesowano się atomistyką, choć głównie w aspekcie potencjalnych zagrożeń.
Jeżeli korzystaliście z tych publikacji lub macie uwagi co do przestawionych treści, dajcie znać w komentarzach!