24 listopada, 2017

Czwarty rok na blogu

Minął czwarty rok, jak prowadzę bloga. Pomysł narodził się w szpitalu, gdzie leżałem, czekając na operację i skracałem czas oczekiwania lekturą literatury fachowej. Szczególnie przypadła mi do gustu "Energia jądrowa wczoraj i dziś" Jezierskiego. Przypominając sobie wszystkie mity i uprzedzenia dotyczące promieniowania, z jakimi się spotkałem nawet u wykształconych, inteligentnych ludzi, postanowiłem coś z tym zrobić. Powstał pomysł stworzenia merytorycznego bloga, przeznaczonego zarówno dla Kowalskiego, który myli mikrofale z promieniowaniem jonizującym, jak i dla pasjonatów fizyki, szukających źródeł promieniowania w najbliższym otoczeniu. Dłuższe L4 po operacji dało mi czas na intensywną pracę pisarską i eksperymentalną. Przez pierwsze dwa miesiące pisałem notki codziennie. Potem, gdy wróciłem do pracy zawodowej, zmniejszyłem częstotliwość, pilnując jednak poziomu fachowego. Stopniowo zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki zainteresowania, na skrzynkę mailową przyszły kolejne zapytania, a kolekcja dozymetrów znacznie się rozrosła. Nawiązałem tez kontakty naukowe m.in. z Centralnym Laboratorium Ochrony Radiologicznej oraz z miłośnikami fizyki jądrowej i dozymetrii. Bywały oczywiście momenty mniejszej weny, gdy liczba notek w miesiącu była mniejsza, czasem też inne formy aktywności (turystyka, kolekcjonerstwo) nieco odciągały mnie od bloga, nigdy jednak nie zaprzestałem pisania.
Nadal nie brakuje mi tematów, zwłaszcza że PT Czytelnicy chętnie spieszą z pytaniami i doniesieniami, za co gorąco dziękuję. Myślę, że przy tak szerokiej dziedzinie wiedzy, jaką jest dozymetria i generalnie fizyka jądrowa, tematów nie zabraknie przez długie lata.
Dlatego też zachęcam do zadawania pytań, wyszukiwania błędów czy nieścisłości oraz sugerowania tematów, które mógłbym poruszyć. Po statystykach mniej więcej widzę, które tematy są nośne, a które nie (poruszam i tak wszystkie!), natomiast Wasze naprowadzanie też jest bardzo cenne. Pozdrowienia dla Grumpika, Zuzanny, Michała, Darka, Stalkera z Krakowa, Karola, Irydiusa i innych Współpracowników.

Oczywiście nie obędzie się bez garści statystyk:
==================================
  • wyświetlenia bloga w ciągu roku - 234406
  • posty w ciągu roku - 69
  • najdziwniejsze hasło wyszukiwania: "szkło uranowe zabija"
  • kupione dozymetry - 18
  • otrzymane dozymetry -1
  • awarie dozymetrów - 2
  • reanimowane dozymetry - 4
  • najwyższe tło promieniowania - 0.34µSv/h, Kasprowy Wierch
  • wizyty w CLOR - 2
  • kupione artefakty - 6
  • kupione książki - 7
  • porady udzielone zdalnie - 34
  • najciekawsze znalezisko - zasilacz do Polarona (one istnieją!)

  • najciekawszy dozymetr - Altair (radziecka gra elektroniczna z dodatkową funkcją dozymetru)
  • najbardziej zaawansowany dozymetr - UDR-1 konstrukcji Karola 

  • najprostszy dozymetr - indykator RIK-59 

  • najmniejszy dozymetr generacji poczarnobylskiej - breloczek-indykator BIRI-1

  • najdroższy dozymetr i najbardziej oczekiwany - RKB-20.01 Beta z okienkowym licznikiem GM typu SBM-10A, niestety bez domku ołowianego, który powinien być w zestawie:

  • najbardziej użyteczny dozymetr - Atom Simple współpracujący ze smartfonem, oparty o znany i ceniony licznik G-M typu SBM-20

  • najciekawsza książka - Działanie rażące wybuchu jądrowego
  • inne sprzęty, służące głównie do generowania zakłóceń dozymetrów - elektroskop, kula plazmowa, induktor Ruhmkorffa, jonizator powietrza.







Dla wyjaśnienia osobom, które dopiero zaczynają lekturę bloga, przypomnę poszczególne grupy tematów, którymi się zajmuję:
  1. Zwalczanie szkodliwych mitów związanych z promieniowaniem jonizującym
  2. Testy, recenzje i usprawnienia sprzętu dozymetrycznego
  3. Przykłady źródeł promieniotwórczych wokół nas
  4. Artykuły popularnonaukowe dotyczące fizyki jądrowej
  5. Artykuły historyczne poświęcone odkryciom z dziedziny fizyki oraz historii zastosowania promieniowania jonizującego
  6. Reakcje na bieżące wydarzenia, szczególnie potencjalne zagrożenia
  7. Wolne wnioski - odpowiedzi na pytania od Czytelników (formularz kontaktowy znajduje się na bocznym panelu bloga)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!

[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora]