20 kwietnia, 2023

Porównanie dozymetrów z Aliexpress

Zgodnie z zapowiedzią umieszczam porównanie sprzętu dozymetrycznego dostępnego obecnie na Aliexpress. Ma ono charakter przeglądowy, bez zagłębiania się w szczegóły - skupiłem się na najważniejszych wadach i zaletach poszczególnych mierników, orientacyjnej cenie i czułości. Nie podawałem zakresu pomiarowego, ponieważ:

  • w większości przyrządów jest podobny: 50 - 100 µSv/h lub 10 - 50 mSv/h i zwykle dość zawyżony
  • niekiedy nie jest w ogóle podany w instrukcji lub specyfikacji, 
  • nawet jeśli instrukcja o nim wspomina, to często faktyczny zakres jest dużo mniejszy, gdyż przy wyższych wartościach dozymetr zawiesza się (GMJ-3) lub zaczyna liczyć od nowa (XR-1 Pro)

Zwróciłem za to uwagę na zasilanie - jeśli często korzystamy z dozymetru, to akumulator starczający na 10 godzin pracy może być irytujący (GC-01!), zaś paluszki AA czy AAA dostaniemy praktycznie wszędzie.

Dane w tabeli posortowałem kolejno według:

  1. czułości
  2. ceny 
  3. wymiarów

Podsumowując jeszcze powyższą tabelę można wysnuć wniosek, że z dozymetrów pełnowymiarowych najkorzystniej przedstawia się NR-750 oraz uboższy w funkcje RM-9000, zaś z miniaturowych QA-060. Na wyższej półce niepodzielnie króluje F6000, który można uznać za chiński odpowiednik Terry P (to określenie jak widzę trafiło już na portale aukcyjne). Z mierników, których nie polecam, na czoło wysuwają się FS-600 o niezwykle powolnym czasie reakcji oraz Y-M06, który ma tendencje do "rozbiegania się". Sceptyczny jestem też wobec stacjonarnych mierników AIR-02 i YF-8608, choć mogą być przydatne jako stale włączone monitory promieniowania w naszym otoczeniu.

Na łamach bloga przetestowałem praktycznie większość dozymetrów z Aliexpress, pominąłem tylko kilka najdroższych modeli, kosztujących ponad 400 zł. Mam nadzieję, że to zestawienie pozwoli podjąć trafną decyzję o zakupie i uniknąć frustracji. Wszelkie uwagi oczywiście mile widziane! 

***

Podoba Ci się mój blog i chcesz wesprzeć twórcę? Zapraszam na Patronite - https://patronite.pl/

4 komentarze:

  1. Witam, Za tą tabelką stoi masa pracy i czasu. Wielkie dzięki. Jako użytkownik KB-6011 chyba nie trafiłem najgorzej. Przepłaciłem i mam badziewne ustawienia progów alarmowych. Na tle reszty wypada całkiem znośnie. Martwi mnie ten akumulatorek, ale od czasu zakupu nic się z nim nie dzieje. Wolałbym zwykłe paluszki AA. Uważam, że jest to jedno z najbardziej popularnych ogniw i jest dostępne wszędzie. Wrzucenie dwóch, czy trzech paluszków w bagaż to nie dramat, a znalezienie dostępnego 230V i czekanie aż się naładuje. To lepiej zainwestować w powerbanka, ale to znowu koszty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! KB6011 jest moim zdaniem jednym z lepszych "chińczyków", choć zastosowanie bezołowiowego lutu rodzi obawy co do trwałości. Generalnie spośród przetestowanych mierników mało jest totalnego chłamu, za wyjątkiem Y-M06, który nawet ostatnio wzbudził dyskusję na Wykopie :)

      Usuń
  2. Taka ciekawostka w temacie, https://szczecin.naszemiasto.pl/odpady-radioaktywne-w-smieciarce-na-terenie-zuo-w/ar/c1-9293877

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, już mi ktoś podesłał ten materiał, właśnie piszę artykuł o nim :)

      Usuń

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!

[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora]