25 maja, 2018

Belgijska popielniczka "Morocco" z polewą uranową

Po raz kolejny AtomSimple umożliwił mi znalezienie artefaktu na targu. Dobrze że noszę go zawsze przy sobie w futerale od telefonu. Tym razem trafiła mi się popielniczka wyprodukowana w Belgii z popularnym w latach 60. motywem lawy. Z tego co udało mi się dowiedzieć, jest to wzór "Morocco". Czerwone elementy wykazują dość znaczną aktywność, miejscami przekraczającą 400 cps na monitorze EKO-C. Obiekt wysuwa się na prowadzenie w rankingu aktywności ceramiki, dystansując nawet słynny dzbanek "Samara"



Zbadałem ją pod kątem ekshalacji radonu, ale po 36 godzinach w plastikowym zamkniętym pojemniku czujka pokazała zaledwie 28 Bq/m3, zatem w normie:



Spróbuję też wykonać autoradiogramy, wykorzystując jej dogodny kształt. [Edit: udało się, efekt TUTAJ]



Pomiary aktywności za pomocą różnych mierników - jak widać Expert z najkrótszym trybem pomiaru jest bardzo przydatny do wyszukiwania fragmentów o największej aktywności w tego typu artefaktach:

Zaletą popielniczki jako źródła testowego jest dobry stosunek objętości do aktywności oraz wygodny, prostopadłościenny kształt, zapewniający przyleganie powierzchni czynnej detektora i zmniejszający wpływ geometrii układu pomiarowego.
***
[Edit 19.01.2019] trafiłem na targu wazonik o bardzo podobnym wzornictwie. Pomarańczowa barwa była tak charakterystyczna, że nawet nie musiałem wyciągać dozymetru. Łączna moc dawki beta+gamma 32 µSv/h:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!

[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora]