27 lutego, 2021

Przeprogramowanie dozymetru KB6011 i KB4011

Właśnie nabyłem chiński dozymetr KB6011, który był niedawno recenzowany przez Maćka [LINK]. Jest to ulepszona wersja KB4011, omawianego przeze mnie rok temu [LINK]. W stosunku do modelu podstawowego wykazuje różnice w trybie pomiaru łącznej dawki, który dodatkowo zlicza czas pomiaru oraz liczbę przypadków przekroczenia progu alarmu. 


Funkcja ta jest uruchamiana przez powtórne wciśnięcie górnego lub dolnego przycisku (pierwsze wciśnięcie włącza histogram). I tu zaczął się problem - trybu tego nie dało się włączyć, naciśnięcie przyciska  wyrzucało mnie z histogramu z powrotem do głównego ekranu. A przecież miernik był wyraźnie opisany na tylnej ściance jako KB6011! 


Stwierdziłem, że dodatkową funkcję trzeba jakoś włączyć, gdyż jest ona uruchamiana programowo. Zwróciłem uwagę na dwa skrajne przyciski, które dziwnym trafem mają tą samą funkcję, i wcisnąłem je jednocześnie. Bingo! Ukazało się menu, w którym można zmienić współczynnik kalibracyjny (Cf), rodzaj licznika G-M (Huahe M4011, SBM-20, "naked") oraz wersję miernika (KB4011, KB6011). 


Po ustawieniu odpowiedniej wersji wcisnąłem "correct" i już dozymetr działał z oprogramowaniem adekwatnym do wersji. Od razu napisałem też do Maćka, który potwierdził istnienie tej opcji w swoim egzemplarzu, miał jedynie inny współczynnik kalibracyjny (0,92 przy liczniku Huahe, u mnie 1,29 z tym samym licznikiem). Dodatkowy ekran, wyróżniający wersję KB6011 wygląda tak:




Sama procedura przeprogramowania dozymetru zajmuje dosłownie chwilę:




Jak donosi Czytelnik, wersję KB4011 da się przeprogramować na KB6011, zatem kompletnie nie opłaca się kupować droższego modelu. Aliexpress mnie znienawidzi, ale nie znoszę sztucznego zawyżania cen. Swoją drogą dość płytko ukryli opcję przeprogramowania - było kwestią czasu, aż kogoś zaintrygują dwa przyciski o tym samym przeznaczeniu.



9 komentarzy:

  1. Pytanie pozostaje tylko takie: w jaki sposób wyznaczany jest współczynnik Cf i który jest prawidłowy?
    Dlaczego dla teoretycznie tej samej tuby ustawione były dwa różne wartości współczynnika?
    Czy jest to coś normalnego i w jakimś zakresie tuby się różnią od siebie dlatego podczas produkcji jest ktoś, kto wzorcuje urządzenie?
    Czy jest to ewidentnie błąd i miała być zainstalowana tuba innego rodzaju przez co ustawiono oprogramowanie na KB4011?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie. Czy jest ktoś kto ma KB6011 z tubą SBM-20 i mógłby odczytać współczynnik kalibracyjny dla tej tuby ??

      Usuń
  2. Sprawdzone. W wersji KB 4011 da się ustawić wersję KB 6011 i licznik SBM 20.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, dzięki za info, to aktualizuję wpis. Teraz już nikt nie kupi KB6011 :)

      Usuń
  3. Dotarłem do danych ustawień Cf. Dla tuby SBM-20 owiniętej folią to Cf=1,00 do 1,10. Dla tuby RD 003 Cf=1,00.

    OdpowiedzUsuń
  4. W drodze eksperymentów dodałem dodatkową tubę SBM-20 czyli teraz mam KB z dwoma tubami SBM-20. Ustawiając Cf na 1,25 otrzymujemy wynik pomiaru bardzo zbliżony ( +-10%) do wyników z dozymetru Polaron. Czyli ten miniaturowy dozymetr może z powodzeniem zastąpić Polarona mając jednocześnie więcej możliwości pomiaru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokażesz fotkę środka z dodatkową tuba?

      Usuń
  5. Wewnątrz dodatkowa tuba się nie mieści. Tubę oryginalną usunąłem i na zewnątrz są 2 tuby SBM-20.dodatkowa zabudowa w trakcie robienia. Więcej na maila brozyna66@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Jeśli znajdziesz błąd lub chcesz podzielić się opinią, zapraszam!

[komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora]